Ook voor het brevet van instructeur kan je bij de KDS terecht.

Vanaf 3-ster duiker kan je, in samenwerking met NELOS, bij ons de volgende instructeursbrevetten behalen:

Assistent-Instructeur

De Assistent-Instructeur af kortweg AI kan "zelfstandig" duiken en duiken leiden in alle wateren die courant bezocht worden door Belgische duikers. Hij mag beginnende of onervaren duikers begeleiden en onder de verantwoordelijkheid van Instructeurs bepaalde taken van deze laatste overnemen. Hij moet de nodige veiligheidsmaatregelen kunnen treffen en duikongevallen herkennen en er gepast op reageren. Hij kan zelfstandig instaan voor de opleiding theorie en zwembad 1* Duiker en zelfstandig opleidingsduiken van een kandidaat 1* Duiker uitvoeren.

Een Assistent-Instructeur (AI) assisteert dus de instructeurs bij de opleiding van andere duikers.

De opleiding tot AI bestaat uit vier theoretische en praktische modules die worden georganiseerd in samenwerking met de Vlaamse Trainersschool (VTS).

1*-Instructeur

Bovenop de taken en bevoegdheden van de AI kan de 1*-instructeur de volledige organisatie van een (club)duik voor zijn rekening nemen en leert hij tijdens zijn opleiding hoe een duikschool administratief en praktisch wordt gerund.

De 1*- instructeur kan dus zelfstandig de opleiding tot het niveau 3* duiker organiseren en volledig autonoom proeven en duikleidingen afnemen en assisteert de 2*- instructeurs bij de opleidingen tot Assistent-Instructeur.